Ο Βόρειος Ποδηλατικός Άξονας Αττικής ήταν το θέμα της Επίκαιρης Ερώτησης που κατέθεσε ο Βουλευτής Β1 Βόρειου Τομέα Αθηνών Γιώργος Κουμουτσάκος προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Νίκο Ταγαρά. Συγκεκριμένα, η ερώτηση αφορούσε την ύπαρξη χρονοδιαγράμματος, σχεδίου χρηματοδότησης και κατασκευής του έργου, την επικαιροποίηση των σχετικών μελετών και την ωριμότητα του έργου ως προς τη δημοπράτησή του.
Σημειώνεται έχει ήδη ολοκληρωθεί ένα μικρό τμήμα, συγκεκριμένα το νότιο, του μεγάλου ποδηλατικού άξονα «Φαληρικός Όρμος – Κηφισιά». Ωστόσο, μέχρι σήμερα, το μεγαλύτερο τμήμα του, δηλαδή ο βόρειος κλάδος του, μήκους 17 χιλιομέτρων, δεν έχει κατασκευαστεί. Ενώ η σχετική δαπάνη είναι επιλέξιμη από το ΕΣΠΑ και από το Ταμείο Ανάκαμψης και υπάρχουν μελέτες και εγκρίσεις από τους δήμους από τους οποίους πρόκειται να διέλθει αυτός ο ποδηλατικός άξονας.
Ο κ. Κουμουτσάκος τόνισε ότι το συγκεκριμένο έργο έχει ιδιαίτερη αξία για την περιοχή καθώς το τμήμα «Σταθμός ΗΣΑΠ Μοναστηράκι – Ομόνοια – Βικτώρια – Περισσός – Πευκάκια – Νέα Ιωνία – Ηράκλειο – Ειρήνη – Μαρούσι – ΚΑΤ – Κηφισιά», διέρχεται από τους δήμους του Βόρειου Τομέα και θα εξυπηρετήσει τους κατοίκους του.
Από την πλευρά του ο υπουργός διευκρίνισε ότι αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε εξέλιξη η διενέργεια ηλεκτρονικού διαγωνισμού από την αρμόδια Διεύθυνση, με θέμα την παροχή υπηρεσιών από εξωτερικό ανάδοχο. Ουσιαστικά πρόκειται για την επικαιροποίηση του διαθέσιμου υλικού και μελετών για την προώθηση υλοποίησης του έργου Μητροπολιτικός Ποδηλατόδρομος Βόρειο Σκέλος «Γκάζι – Κηφισιά». Ο ανάδοχος θα πρέπει να υποστηρίξει τη Διεύθυνση Μελετών και Έργων Αστικών Αναπλάσεων του Υπουργείο Περιβάλλοντος ώστε να εκτιμήσει και να προσδιορίσει τις αλλαγές που θα επέλθουν στην ευρύτερη περιοχή κατόπιν υλοποίησης του αναπροσαρμοσμένου σχεδιασμού και των προβλέψεων του.
Ο κ. Ταγαράς παρουσίασε επίσης τις αλλαγές που δύνανται να επέλθουν και να προταθούν και είναι:
- η κατάργηση παρόδιας στάθμευσης, είτε τμηματικά είτε σε όλη την έκταση του οδικού τμήματος
- η αλλαγή της κυκλοφοριακής οργάνωσης, όπως για παράδειγμα μονόδρομος να γίνει πεζοδρόμος, αμφίδρομος να γίνει μονόδρομος- να καταργηθεί λωρίδα κυκλοφορίας κ.ά.
- η δημιουργία μικτών δρόμων ποδηλάτων – οχημάτων με προτεραιότητα στα ποδήλατα
- η τροποποίηση της αρχικής χάραξης του ποδηλατοδρόμου
- η διεύρυνση των πεζοδρομίων, των λωρίδων και των ποδηλατοδρόμων
Σημείωσε επίσης ότι για το σύνολο αυτών των αναγκαίων προβλέψεων και ρυθμίσεων θα υπάρξει διαβούλευση με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και υποστήριξη της ΔΜΕΑ ώστε να μπορέσει να ανταποκριθεί στη σύνθεση των απόψεων στις τελικές προτάσεις στην οριστικοποίηση, επικαιροποίηση, της μελέτης για να τύχει τελικά της χρηματοδότησης.
Σχετικά με την εκτιμώμενη αξία της σύμβασης που θα υπογραφεί με τον ανάδοχο, επισήμανε ότι είναι 136.000 ευρώ περίπου με τίτλο «Μητροπολιτικός Ποδηλατόδρομος, βόρειο σκέλος Γκάζι – Κηφισιά». Η διάρκεια της σύμβασης αυτής είναι δώδεκα μήνες από την ανάρτηση μέχρι και την ολοκλήρωση των παραδοτέων.
Ο κ. Κουμουτσάκος αναγνώρισε ότι η αφετηρία για να πραγματοποιηθεί το έργο, δηλαδή η πολιτική βούληση, υπάρχει, όπως και η κατανόηση της αναγκαιότητας για την μετάβαση σε μία νέα φάση με πόλεις πιο φιλικές στο περιβάλλον και στους κατοίκους τους. Τέλος, αναφερόμενος στην προφανή πολυπλοκότητα του έργου, σημείωσε ότι αυτή δεν πρέπει να σταθείεμπόδιο στην ολοκλήρωσή του καθώς, η μετάβαση αυτή προϋποθέτει μεγάλες αλλαγές και συντονισμένες προσπάθειες.
Ακολουθεί το κείμενο της Επίκαιρης Ερώτησης:
ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
Υπόψιν Υφυπουργού Αρμόδιου για θέματα Χωροταξίας και Αστικού Περιβάλλοντος.
Θέμα: Βόρειος Ποδηλατικός Άξονας Αττικής
Το ζήτημα της βιώσιμης αστικής κινητικότητας αποτελεί βασικό πυλώνα πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ταυτόχρονα αποτελεί κύριο εργαλείο υλοποίησης ήπιων παρεμβάσεων για τον περιορισμό των εκπομπών των αερίων του θερμοκηπίου και εν τέλει για την εύρυθμη λειτουργία των πόλεων.
Οι ποδηλατόδρομοι είναι απαραίτητή υποδομή ποιότητας ζωής στις σύγχρονες πόλεις. Η ενίσχυση του δικτύου τους αποτελεί σταθερό αίτημα μεγάλης μερίδας των κατοίκων της ευρύτερης περιοχής του λεκανοπεδίου. Στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ 2007-2013, ολοκληρώθηκε ένα μικρό τμήμα -συγκεκριμένα το νότιο- του μεγάλου ποδηλατικού άξονα «Φαληρικός Όρμος – Κηφισιά». Ωστόσο, το μεγαλύτερο τμήμα αυτού του ποδηλατόδρομου και συγκεκριμένα ο Βόρειος κλάδος μήκους 16,5 χλμ, δεν έχει μέχρι σήμερα κατασκευαστεί, παρά το γεγονός ότι η σχετική δαπάνη είναι επιλέξιμη από το ΕΣΠΑ ή/και το Ταμείο Ανάκαμψης, οι μελέτες υφίστανται και οι εγκρίσεις από τους Δήμους που πρόκειται να διέλθει, έχουν εν γένει εξασφαλισθεί. Συγκεκριμένα αναφερόμαστε στο τμήμα του έργου «Σταθμός ΗΣΑΠ Μοναστηράκι – Ομόνοια – Βικτώρια – Περισσός – Πευκάκια – Ν. Ιωνία – Ηράκλειο – Ειρήνη – Μαρούσσι – ΚΑΤ – Κηφισιά, το μεγαλύτερο μέρους του οποίου διέρχεται και πρόκειται να εξυπηρετήσει τους πολίτες του βορείου τομέα της Αττικής.
Ερωτάται ο Κύριος Υπουργός:
- Υφίσταται κάποιο σχέδιο χρηματοδότησης και κατασκευής του βόρειου ποδηλατικού άξονα;
- Έχουν επικαιροποιηθεί οι σχετικές μελέτες του έργου και σε ποιο βαθμό είναι ώριμο προς δημοπράτηση, καθώς και ποιος θα είναι ο φορέας εκτέλεσης του έργου και ποιο το χρονοδιάγραμμα για την κατασκευή του;
Ο ερωτών Βουλευτής
Γεώργιος Σ. Κουμουτσάκος