Σε θετικό κλίμα η πρώτη συνάντηση των αρμόδιων εισηγητών για την Πρόταση Κανονισμού σχετικά με τη νέα ευρωπαϊκή λιμενική πολιτική – Στόχος να βρεθεί ικανοποιητικός συμβιβασμός
Σε συνέχεια της παρουσίασης του Σχεδίου Έκθεσης του εισηγητή κ. Fleckenstein για την πρόταση Kανονισμού σχετικά με τη “θέσπιση πλαισίου όσον αφορά στην πρόσβαση στην αγορά λιμενικών υπηρεσιών και τη χρηματοοικονομική διαφάνεια των λιμένων”, πραγματοποιήθηκε σήμερα στο Στρασβούργο η πρώτη συνάντηση μεταξύ των αρμόδιων εισηγητών των πολιτικών ομάδων του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, στην οποία συμμετείχε ο ευρωβουλευτής NΔ κ. Γιώργος Kουμουτσάκος ως εισηγητής από πλευράς ΕΛK.
Σκοπός της συνάντησης ήταν να γίνει πρώτη εκτίμηση των 500 περίπου τροπολογιών που έχουν κατατεθεί επί της πρότασης του Kανονισμού της Ε. Επιτροπής και να διερευνηθεί εάν υπάρχει περιθώριο περαιτέρω διαβουλεύσεων και συγκλίσεων μεταξύ των πολιτικών ομάδων προκειμένου να βρεθεί ένας ικανοποιητικός συμβιβασμός, λαμβάνοντας υπόψη το “βεβαρημένο παρελθόν” ανάλογων πρωτοβουλιών της Ε. Επιτροπής.
Ως εισηγητής του ΕΛΚ, ο ευρωβουλευτής ΝΔ Γιώργος Κουμουτσάκος επιβεβαίωσε την πρόθεση και ετοιμότητά του να συμβάλλει στην εκκίνηση ουσιαστικού και εποικοδομητικού διαλόγου, ώστε να βρεθεί ένας κοινός τόπος που θα δώσει ικανοποιητικές απαντήσεις στις μεγάλες προκλήσεις που αντιμετωπίζει σήμερα ο τομέας της ευρωπαϊκής λιμενικής βιομηχανίας.
Ένα “βαρύ” παρελθόν
Υπενθυμίζεται ότι η Ε. Επιτροπή έχει προσπαθήσει ήδη δύο φορές τα τελευταία 6 χρόνια να διαμορφώσει ένα κανονιστικό πλαίσιο σχετικά με την απελευθέρωση των λιμενικών υπηρεσιών, χωρίς όμως επιτυχία αφού και τις δύο φορές το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο είχε απορρίψει τις προτάσεις της. Tο Ε.Kοινοβούλιο είχε τότε εκφράσει την ανησυχία του για το ενδεχόμενο να τεθεί σε κίνδυνο η ασφάλεια και τα δικαιώματα των εργαζομένων, κυρίως στον τομέα της διακίνησης φορτίων και επιβατών.
H Ε. Επιτροπή ανακοίνωσε, τον περασμένο Mάϊο, 8 δράσεις και μια στοχοθετημένη νομοθετική πρόταση για την ανάπτυξη και την καλύτερη συνδεσιμότητα των στρατηγικής σημασίας λιμένων, που έχουν περιληφθεί στο νέο Κανονισμό για τα Διευρωπαϊκά Δίκτυα Μεταφορών, αποφεύγοντας, αυτήν τη φορά, να εντάξει στην πρότασή της το ιδιαίτερα ακανθώδες θέμα της διακίνησης φορτίων και επιβατών.
O στρατηγικός στόχος
Στόχος της πρότασης είναι η αναβάθμιση 328 μεγάλων λιμανιών και των λιμενικών υπηρεσιών με σκοπό τη βελτίωση των διασυνδέσεων των λιμένων με την ενδοχώρα. Αξίζει να σημειωθεί ότι το σύνολο αυτών των λιμανιών διαχειρίζονται το 96% των εμπορευμάτων και το 93% των επιβατών που διέρχονται από τους λιμένες της ΕΕ, ενώ σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Επιτροπής, η πρωτοβουλία αυτή μπορεί να συμβάλλει ώστε να εξοικονομηθούν έως 10 δις ευρώ μέχρι το 2030 και να μειωθούν τα λιμενικά έξοδα κατά 7% περίπου.
Oι κύριες προκλήσεις
Ως κύριες αιτίες των προκλήσεων που αντιμετωπίζει σήμερα ο τομέας της ευρωπαϊκής λιμενικής πολιτικής αναφέρονται: ο στρεβλός ή και αθέμιτος ανταγωνισμός μεταξύ λιμένων, ο οποίος συνδέεται με τις πρακτικές δημόσιας χρηματοδότησης των λιμενικών υποδομών και την συχνά ελλειμματική διαφάνεια στη χρήση της δημόσιας χρηματοδότησης, οι περιορισμοί πρόσβασης στην αγορά, η ανάγκη εκσυγχρονισμού των λιμένων με ταυτόχρονο σεβασμό του περιβάλλοντος, οι επαπειλούμενες κακές επιδόσεις και συνδέσεις των λιμένων με την ενδοχώρα.