Ορισμένα σιδηροδρομικά ατυχήματα μπορούν να αποφευχθούν με την εγκατάσταση αποτελεσματικών συστημάτων προστασίας των αμαξοστοιχιών. Για το σκοπό αυτό έχουν διατεθεί 500 εκατομμύρια ευρώ από τον προϋπολογισμό της περιόδου 2007-2013 του Διευρωπαϊκού Δικτύου για τις Μεταφορές για την ανάπτυξη συστήματος αυτόματης προστασίας τραίνων σε περίπτωση παράβασης σηματοδότη και ασύρματης επικοινωνίας μεταξύ κέντρου και αμαξοστοιχίας. Αυτά ανέφερε, μεταξύ άλλων, ο αρμόδιος για θέματα μεταφορών Επίτροπος, Siim Kallas απαντώντας στον ευρωβουλευτή της ΝΔ κ. Γιώργο Κουμουτσάκο.
Αφορμή για την ερώτηση του Έλληνα ευρωβουλευτή ήταν η σύγκρουση τραίνων τον περασμένο Φεβρουάριο στις Βρυξέλλες που κόστισε τη ζωή σε 18 ανθρώπους.
Σκοπός της προαναφερόμενης χρηματοδότησης είναι η ανάπτυξη ενός Ευρωπαϊκού Συστήματος Διαχείρισης Σιδηροδρομικής Κυκλοφορίας (ERTMS) για τις σιδηροδρομικές γραμμές που θα μπορούσε να προστατεύσει το επιβατικό κοινό από παρόμοια ατυχήματα. Μάλιστα, ο κ. Siim Kallas αναφέρει ότι η εγκατάσταση ανάλογων συστημάτων ασφαλείας συγχρηματοδοτείται, επίσης, από το Περιφερειακό Ταμείο αλλά και το Ταμείο Συνοχής.
Η ΕΕ επιδιώκει την ενίσχυση σε ολόκληρη την ευρωπαϊκή επικράτεια εναρμονισμένων πρακτικών ασφάλειας των σιδηροδρόμων για αποτελεσματικότερη ασφάλεια των επιβατών. Σύμφωνα όμως με σχετική οδηγία του 2004, ουσιαστικό ρόλο και ευθύνη για το σωστό σχεδιασμό και την ορθή εφαρμογή κανόνων για την αποφυγή ατυχημάτων έχουν οι εθνικές αρχές ασφάλειας.
Σχολιάζοντας την απάντηση του Επιτρόπου, ο κ. Γιώργος Κουμουτσάκος αναφέρει:
“Έρευνες έχουν δείξει ότι πολλά ατυχήματα θα μπορούσαν να αποφευχθούν με την ύπαρξη μηχανισμών αυτόματου φρεναρίσματος στις αμαξοστοιχίες. Είναι υποχρέωση της πολιτείας να μεριμνεί για το σωστό σχεδιασμό και την ορθή εφαρμογή των κανόνων για την αποφυγή ατυχημάτων. Γι’ αυτό θα πρέπει να προχωρήσουμε άμεσα στην αξιοποίηση των κοινοτικής χρηματοδότησης για την εγκατάσταση συστημάτων ασφάλειας, όπως είναι το σύστημα ERTMS.
Με την εγκατάσταση σύγχρονων συστημάτων σηματοδότησης, τηλεδιοίκησης, τηλεπικοινωνιών και ηλεκτροκίνησης μπορούμε να διαφυλάξουμε την ασφάλεια των επιβατών και να εξασφαλίσουμε τον πλήρη εκσυγχρονισμό των βασικών εθνικών σιδηροδρομικών αξόνων. Είναι ευθύνη και χρέος μας να αξιοποιήσουμε όλες τις δυνατότητες σε κοινοτικό και εθνικό επίπεδο, για να περιορίσουμε δραστικά τις πιθανότητες ατυχήματος».